Optimer dit nyhedsbrev – og tjen flere penge

Projektansvarlig: Rasmus Keinicke Erhvervskonsulent

Lær at skrive det gode nyhedsbrev som rammer din målgruppe

Har du overvejet, hvordan du optimerer dit nyhedsbrev i fremtiden, så du trænger igennem med dine kommunikationsbudskaber og produkter og derved forhåbentligt tjener flere penge på virksomhedens bundlinje?

Nyhedsbreve er stadig en god måde at komme direkte i kontakt med dit publikum og i samspil med andre sociale medie platforme, kan du hurtigt se effekten på bundlinjen, hvis du kobler kanalerne sammen strategisk.  

5 gode råd til at optimere dit nyhedsbrev:

1.Emnelinjen:
Emnelinjen skal være kort og tale direkte ind i modtagerens hjerte ellers har du ikke lavet dit arbejde godt nok! Husk at bruge tal i emnelinjen til at få en højere åbningsrate.  I stedet for at skrive ”Få rabat og tilbud” så skriv ”Få 50 % rabat”.

Ord som ”Gratis”, ”Sidste chance”, ”Udsalg”, ”Lær hvordan man…” og ”Få tre gode råd.” er alle gode ord i forbindelse med at emnelinjen, som kan booste åbningsraten i dit nyhedsbrev.

Du skal altid huske at teste emnelinjen på et par brugere i nyhedsbrevet og se hvordan åbningsraten performer. En anden måde at teste emnelinjen er gennem en A/B splittest, som kan hjælpe dig i den rigtige retning.  Her sender du nyhedsbrevet ud til forskellige abonnenter med forskellig emnelinje og måler på, hvilken emnelinje, som giver den højeste åbningsrate.

2: Sig PS:
Når du har sendt et nyhedsbrev ud, er der brugere der læser hele nyhedsbrevet, men så skal kvaliteten også være yderst relevant og velskrevet. Det brugerne typisk gør, er at læse indledningen, hvorefter de springer midten over og læser den sidste artikel.  

Det folk ofte læser mest, i den sidste artikel er et PS. Det lyder utroligt, men det er den vigtigste sætning i dit nyhedsbrev, så sørg for at skrive noget klogt i denne sætning med en optimeret landingspage, som kan genere noget profit på bundlinjen.

3: Send nyhedsbrevet ud på det rigtige tidspunkt:
Nyhedsbrevet skal helst sendes ud når din definerede målgruppe er online på nettet – men hvilke tidspunkt er det? Min bedste anbefaling er at spørge målgruppen, hvornår de er på nettet og læse mails. Dette kan gøres gennem eks. onlinesurvey eller et quick-and-dirty interview med målgruppen face-to-face eller over telefon. Det er ekstremt vigtigt at kende sin målgruppe helt ned i mindste detalje, så du giver din målgruppe den rette kommunikation på det rigtige tidspunkt gennem den rette kanal!

De officielle anbefalinger omkring udsendelse af et nyhedsbrev er:

a. Enten tidlig morgen eller sen aften
b. Tirsdag, ondag eller torsdag mellem kl. 10 – 14
C. Søndag aften – Sunday is the new Monday  

4:Del nyhedsbrevet på sociale medier – og aktiver din brugere til at gøre det samme
Dit nyhedsbrev skal ud og leve på nettet både for at skabe salg på bundlinjen men også for at skabe brandingværdig for din virksomhed. Det er derfor vigtigt at integrere andre sociale kanaler omkring dit nyhedsbrev.  

Her er 3 tricks, der kan sætte fut i dit forretningen:

1) Opdater på sociale medier (Facebook, LinkedIn osv.) lige før, du sender dit nyhedsbrev ud med nyhedsvinkel om nyhedsbrevet.

2) Opdater igen når du sendt nyhedsbrev ud. Gerne med link til dit nyhedsbrev.

3) Giv også dine læsere mulighed for at dele dit nyhedsbrev på sociale medier. Dette kan du gøre ved at implementere aktive grafiske ikoner i nyhedsbrevet.  

5: Synlig Call-to-action knap
Sørg for at placere Call-to-action synlige steder i dit nyhedsbrev for at få en højere åbningsrate. Knapperne skal være tydelige eller laves i grafik, så brugerne ved de er aktive og klikbare.

Test dine Call-to-actions med A/B splittest og leg med grafikken for at få en høj åbningsrate.

 Jeg håber du kan bruge rådene til at optimere dit nyhedsbrev


Har du brug for sparring til dit kommende nyhedsbrev eller andre digitale kanaler?

Kontakt mig gerne hvis du gerne vil have sparring til hvordan du laver dit næste nyhedsbrev eller har spørgsmål til nyhedsbreve og andre digitale kanaler?

Rasmus Keinicke, rake@kalundborgerhverv.dk / 28557941

Del:

Flere nyheder

Hold dig opdateret om det lokale erhvervsliv

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få nyheder, råd og netværksmuligheder!

Ved at tilmelde mig giver jeg Kalundborgegnens Erhvervsråd tilladelse til at gemme min e-mailadresse, behandle mine oplysninger og spore data om åbninger og klik. Du kan altid afmelde dig nyhedsbrevet via linket nederst i alle mails.